JA hun logo main

Women and Girls in STEM Forum

Projekt partner: EIT RawMaterials

Célcsoport: 14-19 éves diákok lányok

Célkitűzés: digitális szakadék felszámolása

Nincs esemény

Miről is szól a Woman and Girls in STEM Forum?

A nők fokozottabb részvétele a STEM tudományok területén nemcsak egy befogadóbb Európához járulhat hozzá, hanem új innovatív perspektívákat is hozhat, ami az életminőség javulásához és új karrierlehetőségekhez vezethet.

Az EU által finanszírozott Girls Go Circular Project célja a digitális kompetenciák és a STEM nemek közötti szakadékának csökkentése azáltal, hogy 2027-ig Európa-szerte 40 000 14–19 éves iskolás lányt ruház fel digitális és vállalkozói készségekkel.

A Women and Girls in STEM Forum a projekt éves rendezvénye, amelye az Európai Bizottság Oktatási, Ifjúsági, Sport- és Kulturális Főigazgatóságával együttműködve valósul meg.

A Women and Girls in STEM Forum minden év telén kerül megrendezésre. A harmadik fórum 2023. december 5-én zajlott le, amely keretén belül diáklányok vehettek részt egy Robot Design Challengeben.

Mi a verseny célja?

A Robot Design Challenge a Girls Go Circular projekt céljaira támaszkodik azáltal, hogy arra ösztönzi a diáklányokat, hogy több tapasztalatot és önbizalmat szerezzenek a valós világ problémáira, közelebb kerülhessenek a technológiához és egyáltalán felkeltsük érdeklődésüket a STEM tudományágak iránt.

A kihívásról:

A versenyre általában 3 fős csapatok jelentkezhetnek. A tavalyi évben egy robot prototípus ötlettel kellett előállniuk a csapatoknak, amely egy általuk választott környezetvédelmi problémára kínált megoldást. A prototípust ki kellett fejleszteni, majd egy 3 perces angol nyelvű pitch videóban bemutatniuk.

A részvételi feltételek:

  • GGC tananyagok elvégzése
  • 14-19 év közötti lányok
  • Csapat létszáma: 3 fő
  • Angol nyelv használata

Segítség a prototípus létrehozásához: 

  • A probléma megértése:

A prototípus elkészítésének első lépése, hogy a robot ötlet valóban hozzájáruljon a környezet védelméhez. Kezdésként érdemes elgondolkodni, hogy számunkra mi lehet a legfőbb környezeti probléma az iskolánkban, vagy városunkban, amelyre az ötlet megoldást nyújtana.

  • A jellemzők meghatározására:

Miután kitűztük, hogy milyen környezetvédelmi problémával szeretnénk foglalkozni, kezdődhet az ötletelés: hogyan segíti s robot a probléma megoldását? Érdemes a következő kérdéseket feltennünk: Kinek való a robot? Mit fog tenni? Hogyan csinálja? Miből lesz? Automatikus lesz, vagy van vezérlője?

  • Vázlatkészítés:

Miután megvannak a főbb jellemzők, itt az ideje, hogy papíron is felvázoljuk a robot ötletét. Ez az egyik legjobb módja annak, hogy elkezdjünk gondolkodni a robot tervezésén, ha készítünk néhány vázlatot a robotról különböző szögekből.

  • A vázlat prototípussá alakítása:

Miután elkészült a vázlat, kezdődhet a prototípus megtervezése! Nem elvárás, hogy működő prototípust készüljön el. Az első lehetőség egy digitális prototípus létrehozása egy választott tervezőszoftver segítségével. Számos online eszköz kínál ingyenes sablonokat a prototípus elkészítéséhez, például a Vectr (oktatóvideó) vagy az Uizard. A második lehetőség egy fizikai prototípus létrehozása, amely akár az otthonunkban vagy iskolánkban található újrahasznosított vagy újrafelhasznált anyagokból készül.

  • Videó rögzítése:

Itt az idő a prototípus bemutatására! Az ötlet rögzítése egy 3 perces pitch videóban, amelyben bemutatásra kerül a prototípus, valamint a robot fő funkciója, és  a tervezett felhasználói és környezeti hatása. Lényeg a kreativitás és a meggyőző erő!

A beadványokat a következő kritériumok alapján kerülnek értékelésre:

  • Kreativitás és egyediség
  • A verbális és non-verbális kommunikáció minősége
  • Technikai kivitelezés és látványosság
  • Világos és meggyőző üzenet
  • A nyilatkozat őszintesége és hitelessége