JA hun logo main

HATALMAS SIKERREL ZÁRULT A CLIMATE-KIC – JAM INNOVATION CHALLENGE!

A Junior Achievement Magyarország (JAM) által szervezett Innovációs Napon tizennyolc középiskolás diákcsapat versenyzett, mely során a fiatalok azt a feladatot kapták, hogy hatékony tervezéssel alakítsák át az iskolájuk épületét, amely megfelel a körforgásos gazdaság alapelveinek. A JAM 1993 óta van jelen Magyarországon, kiemelt célja, hogy segítsen a felnövekvő nemzedéknek a vállalkozói, munkavállalói és pénzügyi kompetenciáinak fejlesztésében.

Száz motivált diák mérte össze tudását a személyesen Budapesten 2022. október 20-án, feladatuk szerint vállalkozást kellett alapítaniuk, mellyel átalakítják iskolájukat a körforgásos gazdaság szemléletébe illeszkedő módokon. A diákoknak 14 önkéntes, szakmájukban kiemelkedő mentor nyújtott segítséget. A diák „vállalkozóknak” megfelelő pénzügyi tervvel is alá kellett támasztani innovatív ötleteiket, miszerint életképes céget tudnának létrehozni és üzemeltetni.

A diákoknak 5 fős csapatokat alkotva egy olyan stratégiai ötletet kellett kidolgozniuk, melyben megjelenik minél több körforgásos gyakorlat. Bemutatták azt, hogy milyen átalakításokat hajtanának végre az iskolájuk épületen annak érdekében, hogy az minél inkább megfeleljen a körforgásos gazdaság elveinek. A stratégia megalkotása során az ötletek finanszírozására részletes pénzügyi tervet is kellett készíteniük a diákok.

A 18 csapat közül a nap végén 6 csapat nyújtott kiemelkedő teljesítményt, akik közül az alábbi díak kerültek kiosztásra: Legjobb közösségépítő hatás, Legeredetibb innováció, Pénzügyileg leginkább átgondolt ötlet, Legmegvalósíthatóbb megoldások, Körforgásosság elvét leginkább támogató megoldás.

Köszönjük a mentoroknak Becskeházi-Tar Juditnak, Bitskey Katalinnak, Bozsánovics Juditnak, Csala Dénesnek, Deme Áginak, Ferenczi Attilának, Hűvös Ágnesnek, Kuremszki Andreának, Kurucz Balázsnak, Mihály Eszternek, Orova Balázsnak, Székely Miklósnak, Végh Alexandrának, hogy szakértelmükkel és gyakorlati tudásokkal támogatták a fiatalok ötleteit és hasznos tanácsokkal látták el őket a jövőre nézve.

Köszönjük a zsűrinek Tebeli Izabellának, Pomázi Eszternek, Fejes Barnabásnak, és Szöllősi Rékának, hogy örömmel elfogadták felkérésünket.

LEGJOBB KÖZÖSSÉGÉPÍTŐ HATÁS DÍJ:

Az AlterEgo a szegedi SZC József Attila Általános Iskola és Szakképző Iskola csapata ötletében iskolájuk környezettel való kapcsolatát fűznék szorosabbra. A körforgásos gazdaság alapelvének megfelelően prezentációjukban kitértek arra, hogy zöldtetőt és zöldhomlokzatot telepítenének a városi klíma és a városkép javítására, az iskola épületének megóvására. Az ötletük valódi közösséget épít, a közösségi kertek létrehozásával, valamint munkájuk gyümölcsét széles körben használhatják tanulók és pedagógusok egyaránt.

LEGEREDETIBB INNOVÁCIÓ DÍJ:

A NATURE IN DANGER a nyíregyházi SZC Széchenyi István Technikum és Kollégium csapatának ötlete környezetbarát, könnyen beszerezhető, költséghatékony és gazdaságos megoldásra épít: tojástartókat hasznosítanának újra, amelyeket iskolájuk hőszigetelésére használnának fel. Prezentációjuk esztétikus volt, előadásmódjuk során egyedi, figyelemkeltő módszerek széles tárházát mutatták be, amivel érdekessé és emlékezetessé tették a bemutatójukat.

LEGMEGVALÓSÍTHATÓBB MEGOLDÁSOK DÍJ:

A KÖZGÉS BAGLYOK a szolnoki SZC Vásárhelyi Pál Két Tanítás Nyelvű Technikum csapatának ötlete az ökoiskola volt, amely során kitértek a tudatos vízhasználatra, egészséges életmód támogatására, többfunkciós épülethasználatra. A tetőszinten komplett vízgyűjtő rendszert hoznának létre, parkosítást hajtanának létre, sőt üvegtantermekben zajlának az órák a napenergiát, mint megújuló energiaforrást használva fűtésre és világításra. Az ötlet megvalósítása során komplex pénzügyi tervet mutattak be, prezentációjuk rendezett, átgondolt volt.

KÖRFORGÁSOSSÁG ELVÉT LEGINKÁBB TÁMOGATÓ MEGOLDÁS DÍJ:

A TÜRR_ELEM a bajai SZC Türr István Technikum csapatának ötletének alapja a 100 éves iskolájuk felújítási terve, mely során olyan módon fejlesztik az iskolát, hogy a diákokat cèltudatosságra ès fenntarthatóságra nevelik. Kicserélnék az iskolájuk ablakait, a régi ablakokat üvegház építésére használnák fel. Sörkollektort telepítenének, hasznosítanák az esővizet, facsemeték ültetnének. Komplett időtervet, pénzügyi tervet mutattak be, ötletükben egyértelműen megjelent a vállalkozói gondolkodás és megvalósítás.

PÉNZÜGYILEG LEGINKÁBB ÁTGONDOLT DÍJ:

A ZÖLDEK a szegedi SZC Vasvári Pál Gazdasági és Informatikai Technikum csapatának ötletének első lépéseként alumíniumdobozt gyűjtenének, amelyet felhasználnak elektromos bicikli dinamójához. Emellett újrahasznosítanának a régi bútorokat és biciklitárolókat hoznának létre belőle. Az ötlet egyszerűen megvalósítható, valós költségvetést és reálisan megvalósítható terveket mutat be.

A MIA az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola csapatának ötlete során iskolájuknak napelemes padokat, beltéri közösségi tereket hoznának létre újrahasznosított anyagokból, mellőznék a műanyag poharakat a büfében, a szerves hulladéknak komposztot használnának, az iskola udvarán lévő növények vízellátását pedig esővízből fedeznék. Az iskola szigetelését természetes szigetelők segítségével javítanék, mint például farost. A diákok innovatív megoldásokat, komplex pénzügyi tervet mutattak be ötletük megvalósítására.

Gratulálunk a nyertes csapatoknak!