Elena – szemtől szemben a természettel

Projekt partner: Német, román és grúz partnerek

Időtartam: 3 év

Célcsoport: általános iskolások

Célkitűzés: a formális és informális oktatásban összegyűjtött német tapasztalatok átadása a projektben résztvevő országok számára, a Tiere Live modell adaptálása a hazai igényekhez, körülményekhez

Projekt koordinátor: Kovács Ildikó

Elérhetőségek: kovacs.ildiko@ejam.hu

A projekt leírása:

Az ELENA projektben német, magyar, román és grúz partnerek dolgoznak közösen azért, hogy az élő állatok oktatásba való integrálásával segítsék  a diákok környezetért érzett felelősségének és tudatos környezethasználatának kialakítását.

A hároméves program koordinátora a Bajor Természetvédelmi és Tájgazdálkodási Akadémia (ANL), partnere a magyarországi megvalósításban a Junior Achievement Magyarország Alapítvány.

Munkánk alapja a Németországban már nagy sikerrel alkalmazott „Tiere Live” modell, melyben az állatokkal való közvetlen kapcsolatok, élmények (szaknyelven szólva az állat – asszisztált oktatás) révén kialakuló érzelmi kötődés alapozza meg a diákok biológiai tudását és nyitja meg az utat a minket körülvevő természet tisztelete iránt. Így válik a biodiverzitás elvont tankönyvi fogalomból valóságban megélt tapasztalattá, és megőrzésének szükségessége valós igénnyé.

A nemzetközi projekt célja a formális és informális oktatásban összegyűjtött német tapasztalatok átadása a projektben résztvevő országok számára, a Tiere Live modell adaptálása a hazai igényekhez, körülményekhez.

• a nemzeti környezeti nevelés és tanárképzés helyzetének feltérképezése

• állat asszisztált oktatás népszerűsítése

• tananyag kidolgozása, Magyarországon három fejezet: kutya/farkas, földigiliszta és hangya

• állatok élőhelyének, életmódjának, ökoszisztémában betöltött szerepének megismerése

• a mindennapi életben, a tanulás és a munka során is haszonnal alkalmazható kompetenciák fejlesztését segítse, mint például a vállalkozási ismeretek, az együttműködés, a kreativitás, vagy a kritikai gondolkodás

• rendszergondolkodás fejlesztése, hiszen az alkalmazott módszerek segítenek megérteni az ökológiai problémák mélyen gyökerező okait és rendszerszintű megoldási lehetőségeit, megtalálni az ember felelős helyét a bioszférában ezáltal elősegítve az átalakulást egy fenntarthatóbb világ felé

• 3 napos tanárképzés során 15 tanár képzése

• tananyag iskolai alkalmazása

Elena – Szemtől, szemben
a természettel

ELENA – szemtől szemben a természettel

Giliszta, hangya és kutya a szegedi általános iskolákban

Megindult az állatasszisztlt oktatás megvalósítása a szegedi általános iskolákban

JAM Nyári Tábor – Szilágyi Orsolya

A Junior Achievement Magyarország minden évben megrendezni, nyári táborát 6-14 éves diákok részére. A tábor során 3 élőlényhez kapcsolódó modult dolgoztunk fel: földigiliszta, hangya és a kutya. Az első foglalkozást a gilisztákkal kezdtük: a megfigyelés után, farmot építettünk nekik, majd interaktív játékok során próbáltuk megfejteni, kik és mik is valójában ezek a csúszó-mászó lények. A második napon a hangyákat vettük górcső alá, ahol szintén megfigyeléseket végeztünk a szorgos élőlényeken. Utolsó foglalkozáson az Aura Alapítvány munkatársai tartottak nekünk egy érdekes, interaktív előadást, ahol a kutya kommunikációját, testbeszédét beszéltük meg és természetesen szó esett a felelős kutyatartásról is.

Bonifert Domonkos Általános Iskola – Szatmáriné Maróti Edit

Legutóbb Szatmáriné Maróti Edit szegedi tanárnő hatodikos tanulóinak volt lehetősége arra, hogy a hangyákkal kapcsolatos interaktív osztálytermi foglalkozást követően, terepen is megfigyelhessék eme aprócska élőlények mindennapjait. Egy kitűnő nap rengeteg új tapasztalattal.

Jerney János Általános Iskola – Havai Zoltán

Szintén a hangyás tanóra mellett döntött Havai Zoltán pedagógus. A diákok nagyon élvezték a különleges napot, hiszen nem minden nap van arra idő és lehetőség, hogy közelről is tanulmányozzuk, megfigyeljük ezeket az apró állatokat.

Jerney János Általános Iskola – Bakai Edit

Bakai Edit tanárnő az utolsó iskolai hetekben találtak alkalmat arra, hogy óráikat még színesebbé, még izgalmasabbá tegyék a diákjaik számára az állatasszisztált oktatás jegyében. Választásuk a kutya-farkas modulra esett, így a diákoknak lehetőségük volt a Vadasparkba ellátogatni, ahol közelről is megfigyelhették a farkasokat, azok tulajdonságait és viselkedését. A diákok nagyon élvezték a Vadasparki látogatást, hiszen a farkasokon kívül sok más állattal találkozhattak. A foglalkozás azonban még nem ért itt véget, hiszen másnap egy külsős tréner segítségével kutyaterápiás foglalkozáson vehettek részt, ahol többek között megismerhették a kutyák kommunikációját, testbeszédét és annak jelentését.

“Külső „hívatlan” vendég, néző is akadt /szülő gyermekével/, aki a végén odajött, gratulált, és nagyon helyeselte, hogy az iskola ilyen ismereteket is át ad a tanulóinak. A gyerekek nagyon élvezték és egyre tudatosabbak a kutyával való kommunikációban”

Bonifert Domonkos Általános Iskola – Varga Orsolya

Varga Orsolya tanárnő egyike a magyar ELENA tanári csapatnak, már kipróbálta a földigiliszta feladatokat osztályában. A gyerekek legyőzve kezdet idegenkedésüket nagyon örültek, hogy ilyen különleges vendégeket fogadhattak az osztályteremben és mindjárt sokkal élvezetesebb volt a tanulás.

Ez nem olyan terápia, amit betegeknél vagy időseknél alkalmaznak, itt csupán kapcsolatteremtésről van szó az állattal, illetve arról, hogy az esetleges félelmet vagy undort csökkentsük velük szemben” – árulta el Varga Orsolya.

Az Elena projekt jóvoltából egyre több iskolában lesz népszerű az állatasszisztált oktatás. A rendhagyó órára a Délmagyar is felfigyelt, a megjelent cikk elolvasható: itt

Élő állatok az oktatásban 

Manapság egyre többször hallható a panasz, hogy a gyerekeket nem lehet leválasztani a TV, számítógép vagy éppen az okos telefonok képernyőjéről, ám figyeljük meg mi történik, ha egy zárt térbe beviszünk egy élő állatot? Bizonyosak lehetünk benne, hogy hirtelen mindenki oda fog figyelni és érdeklődve fogja figyelemmel kísérni, hogy mit csinál az adott állat a közös térbe érkezve.

Itt van tehát egy tökéletes „eszköz” arra, hogy bevonjuk a fiatalokat a tanulásba és felkeltsük az érdeklődésüket a természetismeret és biológia témája iránt, ám felmerül a kérdés, hogy miképpen lenne ajánlatos ezt megvalósítani. Erre a kérdésre kereste a választ a nemzetközi ELENA projekt, melynek keretén belül négy ország (Magyarország, Németország, Románia és Grúzia) partnerei a sikeresen bevált német „Tiere Live” modell alapján dolgoztak ki egy közös tananyagot a pedagógusok és diákjaik számára.

A Junior Achievement Magyarország május 7-8-9-én rendezte meg a Szegedi Vadasparkban a hazai pedagógus tréninget, melynek során a jelentkező tanárok megismerkedhettek a projekttel, a tananyaggal és a gyakorlati feladatokkal. Ők lesznek az elsők, akik kipróbálhatják a feladatokat az országunkban. A magyar modulok a farkasra, a kutyákra, a földigilisztákra és a hangyákra fókuszáltak így tökéletes helyszínként szolgálta a Vadaspark, ahol Juhász – Gőz Szilvia segített közelebbről megismerkedni  a szegedi farkasokkal.

A sűrű és változatos programok során kirándulást tehettek a résztvevők Ásotthalomra Dr. Gallé László vezetésével, majd az Interaktív Természetismereti Tudástárba, ahol Dr. Ilosvay György tartott tárlatvezetést. Ezt követően az AURA Segítő Kutya Alapítvány munkatársai Köböl Erika és Berta – Nagy Julianna mutatták be kutyáik Alba és Kópé segítségével, hogy miképpen egészíthető ki a tantermi oktatás terápiás kutyák közreműködésével végül pedig egy nagyon hasznos fejezethez érkeztek el, melynek középpontjában a kutyák viselkedése és annak helyes értelmezése állt. Mindannyian hallhatunk kutyák okozta balesetekről így nagyon nagy segítség a mai gyerekek számára, ha az utcán közlekedve felismerik az adott kutya hangulatát, magatartását és annak jeleit így elkerülve az esetleges sérüléseket.

ELENA ezennel elindult hazai útjára, melynek hosszú távú célja, hogy segítse az élő állatok bevonását a tantermi oktatásba így biztosítva a gyerekek és az állatok közötti érzelmi kötődést és élményszerű tanulást.

1. nap

Téma: A farkasok

Érintett témakörök és feladatok:

– Elena projekt bemutatása

– Középpontban a farkas – bevezető a Farkas modulhoz

– Ott a farkas! – interaktív előadás a szegedi Vadasparkban

– Farkasos szrepjáték, interaktív feladatok

Segítő szakember: Juhász Gőz Szilvia

  2. nap

Téma: A hangya

Érintett témakörök és feladatok:

– Bevezető a hangyás modulhoz

– Hangyák megfigyelése – kirándulás Ásotthalmon

– Hangyás játék

– Tudás Kapu – interaktív előadás a szegedi JGYPK-n

Szakmai segítők: Dr. Gallé László, Dr. Ilosvay György     

  3.nap

Téma: A giliszta

Érintett témakörök és feladatok:

– Középpontban a giliszta – modul bevezetése

– Megfigyelések és gilisztafarm építése

– Komposztálás, újrahasznosítás

– Kutya asszisztált foglalkozás

Segítő szakemberek: Köböl Erika és Berta – Nagy Julianna   

Köszönjük a szakmai segítők és a pedagógusok munkáját!

XIII.Természetvédelmi szeminárium

2015. 03. 25. Túrkeve

Az ELENA – szemtől szemben a természettel projekt is bemutatásra került a Túrkevén megrendezett XIII. Természetvédelmi Szemináriumon. A Nimfea Természetvédelmi Egyesület által szervezett találkozó a hazai LIFE Nature projektek és fajmegőrzési tervek gyakorlati tapasztalatainak és eredményeinek megosztására adott lehetőséget. Az ELENA üde színfolt volt a palettán, mint oktatási projekt, főképpen a farkashoz kapcsolódó oktatási anyag kapcsán.

Azt már a természetvédelemben dolgozó szakemberek is felismerték, hogy a sikeres projektekhez elengedhetetlen a megfelelő kommunikáció és szemléletformálás főképp, ha olyan állatok hazai megjelenéséről van szó, mint a farkasok. Örömmel fogadták a hírt, hogy már hazánkban is vannak olyan kezdeményezések, melyek segítségével már a gyerekek közelebb kerülhetnek az állatokhoz, saját tapasztalatokat, benyomásokat gyűjthetnek, ami később hatással lesz a természethez és a benne élő élőlényekhez fűződő viszonyukon.

A projektet Kovács Ildikó a projekt hazai koordinátor szervezetének ( a Junior Achievement Magyarország Alapítvány) munkatársa mutatta be az érdeklődő szakemberek részére.

Publikációk:

Elena projekt a Zsiráf magazinban!

Zsiráf magazin cikk

Bővebb felvilágosítást kaphat a projekt honlapján www.elena-project.eu illetve a projekt koordinátorától Kovács Ildikótól a Junior Achievement Magyarország Alapítványnál, az alábbi elérhetőségeken:

Kovács Ildikó

E-mail:kovacs.ildiko@ejam.hu

Tel.: +36/70-272-2312