Diákvállalkozós kérdez-felelek

Diákvállalkozós kérdez-felelek

Ti kérdeztétek, a szakértők válaszoltak

Idén a program újításaként vezettük be, hogy szakmai segítőknek tehettetek fel kérdéseket. A Citi Alapítvány önkéntesei hatalmas lelkesedéssel és szakértelemmel válaszolnak a diákcégek által feltett kérdésekre. 

A feltett kérdéseket és a kapott válaszokat is kategóriákra bontottuk. 

Social media


Kérdés:
 Van
már facebook oldalunk, de nem tudjuk, hogyan lehetne a leghatékonyabban kihasználni a többi social media felületet. Hogyan lehet  növelni a követők számát (pl. Twitter)? Hogyan lehet növelni a facebook oldalon a "like" számát? Milyen egy jó facebook poszt? Mire kell figyelni a posztolás során?

Válasz 1: A közösségi oldalak kihasználása igazán jó lehetőség lehet a termékek/szolgáltatások népszerűsítésére. Ahhoz hogy ezeket a lehetőségeket ki lehessen használni fontos a célközönség pontos meghatározása. (Ha idősebb korosztály a célközönség másképpen ajánlatos megfogalmazni a hirdetést. pl ne  legyen benne szleng  stb.)  Ajánlott gyakran frissíteni az oldalt, naprakész üzenőfalat fenntartani akár vitaindító témákat feltenni, vagy olyan posztot írni ami kikéri a jövőbeni vásárlók véleményét. A figyelmet felkelthetik még a nyereményjátékok és akciók is. A termékekről/szolgáltatásokról minden lehetséges esetben legyenek képek. 

Válasz 2: A Facebookon figyeljetek arra, hogy rendszeresen érdekes dolgokat osszatok meg a követőkkel. A legtöbb poszthoz tartozzon kép, vagy video, esetleg egy kapcsolódó link, ami az üzenőfal görgetése közben megragadja a tekintetet és odairányítja a figyelmet.

Válasz 3: Dokumentáljátok le a termék készítés részleteit, számoljatok be érdekességekről, tegyetek fel kérdéseket az egyes képekhez (Szerintetek mi lesz belőle? Mikor készül el? Ti is szeretnétek ilyet?). Próbáljatok interakciót kialakítani a követőkkel.  A post - olás során inkább kevesebb de minőségi postokat  osszatok meg. Ezek legyenek rendszeresek. A heti 1 - 2 post is hatékonyabb, mint ha egy nap postoltok 5 - ször aztán egy hónapig semmit. A Facebook oldallal like - oljatok be hasonló oldalakat, keressetek olyan oldalakat, amik kapcsolódnak a tietekhez, commenteljetek a postjaik alá stb. A legkönnyebben követőt úgy lehet szerezni, ha rendeztek egy kis nyereményjátékot (like-olók között kisorsolunk egy ingyen terméket, amit a következő vásárunkon vehet át a nyertes, vagy minden nap egy kvíz a helyesen válaszolók nyerhetnek stb.). A nyereményjátékkal értékes nyeremények esetén sok követő szerezhető, akik viszont kevésbé lesznek később aktívak, könnyen lemorzsolódnak az idő múlásával.

Használjatok hashtag-eket (#), ezzel újabb követőket vonzhattok be és próbáljatok minél több social media alkalmazásban jelen lenni. Legyen egy felelős, aki az ezekre kikerülő posztokért felel, hogy jól tervezett, ne össze - vissza posztolás legyen. Tervezzétek meg előre legalább 1 hétre, hogy mikor mit fogtok kitenni magatokról.


Termék ára

Hogyan állapítsuk meg egy termék árát? Nem akarunk túlságosan drágák lenni, de ahhoz, hogy folytatni tudjuk a vállalkozást szükséges a profit.

Válasz 1 : Mindenek előtt meg kell vizsgálni a piacon található azonos célra szolgáló és azonos minőségű termékek árait és ebből kell kiindulni. Ezt követően meg kell határozni a saját áru előállításának közvetlen önköltségét és azt, hogy összesen mennyi árrést (eladási ár mínusz közvetlen önköltség) kell a vállalkozásnak termelnie, hogy kitermelje a közvetett költségeket és egy elvárt nyereséget. Ez után meg kell nézni, hogy ha termékünket a piacon található azonos minőségű versenytermékek árához hasonló áron adjuk, akkor lesz - e megfelelő árrés ahhoz, hogy kitermeljük a közvetett költségeket és nyereséges lesz - e a vállalkozás. Ezek után lehet finomítani az árképzést más szempontok szerint (pl: ha újonnan bevezetett termékkel jelenünk meg esetleg kezdetben lehet valamivel olcsóbb mint a versenytárs már bevezett terméke, vagy ha a saját termék minősége jobb mint a versenytársé akkor lehet fölé is árazni). Az önköltség és a piaci ár összehasonlítás alapú megközelítést egyszerre kel alkalmazni. Az, hogy mennyi nyereséget várunk el a vállalkozásunktól érdekes kérdés. Kisvállalkozásoknál az a fő kérdés  itt, hogy a tulajdonosok részt vesznek - e személyesen a tevékenységben és ha igen kapnak - e munkabért, vagy a teljes személyes díjazásuk a vállalkozás nyereségéből  származik. Középtávon olyan nyereséget kell elvárni, ami a befektetett tőke elvárt megtérülésén túl (ez a mai kamatviszonyok között a befektetett tőkére vetítve évi 10-20% között lehet) a tulajdonos vállalkozásba fektetett munkaidejének is megfelelő ellenértékét kitermeli. Azt viszont a vállalkozónak kell tudnia, hogy mennyit tudna más munkahelyen vagy más vállalkozásban keresni. Ez az elvárt  jövedelme, ezt kell a befektetett tőke hozamán felül megkapnia a vállalkozónak ( a munkabér és a profit típusú jövedelmek összegének a formájában).

Válasz 3: Egy termék árazása különböző mérésekkel, kutatásokkal indul. Először is ki kell számolni a költségeket (rezsi, anyagköltség, reklám, stb). Ezt követően érdemes megvizsgálni a konkurens cégeket, milyen árszabással dolgoznak, illetve meghatározni a vevőkört és azok körében felmérést végezni, hogy mire lenne kereslet (minőség és ár szempontjából is, de akár a termék használhatósága szempontjából is). Ezt követően pedig kiválasztani, hogy milyen stratéga alapján szeretnénk árainkat pozícionálni. Több szempont is létezik, ezek közül a legalapabb stratégiák, amikor a versenytársak alá ígérünk, vagy pedig az érték - alapú, tehát a termék minősége alapján. Ilyen esetben érdemes lehet alkalmazni a túlárazást, mert ez által feljebb pozícionáljuk saját magunkat, ami a vásárlóban azt az érzetet fogja kelteni, hogy termékünk magasabb minőségű (ez csak abban az esetben működik, ha nem csak túlárazunk, hanem megteremtjük azt az imidzset,  brandet, ami azáltal a vásárló számára ez vonzó ajánlatnak fog minősülni!). Ezeken kívül pedig érdemes olyan fortélyokkal élni, hogy a terméket alacsony bevezető áron kínáljuk; drága termékünk mellé egy még jóval drágábbat teszünk, hogy az első ne tűnjön annak; promóciós időszakot hirdetünk (ehhez akár bizonyos feltételek teljesítését is szabhatjuk); vagy akár több árkategórában is gondolkodhatunk (2 - őt fizet - 3 - at kap, egyedi termék drágább - tömegtermék olcsóbb, szolgáltatás esetén pedig sávosan nő a szolgáltatás minősége és köre). Szolgáltatások esetében alkalmazhatjuk a vendégcsalogató módszert, hogy első alkalommal az alap szolgáltatást ingyen kapja, viszont a plusz dolgokért már fizetnie kell. S kevésbé ismert, de nagyon jól működő az olyan célpiacokon ahol alacsony a havi bérek átlaga, az ajánlási rendszer kiépítése, amelynek lényege, hogy a már meglévő vevőnk promotálja az ismerősi körében a terméket, és amennyiben az ismerősei szintén igénybe veszik a szolgáltatásainkat, úgy annak megfelelően, hogy hány ismerőséből lett üzleti partnerünk, egyre több és több kedvezményt kap további szolgáltatásunk díjaiból (CSAK szolgáltatás esetében!).

Egy termék árát alapvetően az alábbi tényezők határozzák meg:

  • A vevő mennyit hajlandó fizetni az áruért
  • Az eladó mennyiért hajlandó eladni az árut
  • A vevő mennyi árut szeretne vásárolni
  • Az eladó mennyi árut szeretne eladni

A vevő és az eladó érdekei ellentétben állnak egymással, így minden egyes vásárlásnál a két szereplő “alkut” köt egymással (ez abban az esetben is igaz ha a való életben csak leemeljük az adott árut a polcról, hisz így beleegyeztünk az eladó árszabásába). Ez az “alku” lesz a piaci ár (tehát az az ár amennyiért a terméket el lehet adni) és a termék eladott darabszáma lesz az a mennyiség amennyit az adott áron értékesíteni lehet.

Tehát ahhoz hogy beárazzunk egy adott terméket eladóként az alábbiakat kell figyelembe vennünk:

  • Mi az a mennyiség amit értékesíteni szeretnénk
  • Mennyit szeretnék a termék értékesítésen minimálisan keresni ennél a mennyiségnél
  • Vajon mennyit lehet hajlandó fizetni a vevő ezért a termékért ha én el akarom adni az összes árumat.

Az árszabásnál így az alábbi megközelítést javasolnám :

  1. A minimális ár meghatározásához kiszámolnám hogy az adott termék egy egysége pontosan  mennyibe kerül. Ebbe bele kell számolni minden közvetlen és közvetett költséget.
  2. Kiszámolnám, hogy mekkora az a minimális profit amit egy adott termék értékesítésén elérnénk (pl. 5% - os haszonkulcs az adók levonása előtt)

Ezzel az első két lépéssel meghatároztuk mennyi az a minimális ár, ami számunkra elfogadható a termékért. Ez a két lépés csak egy elméleti minimumot határoz meg, emellett muszáj megtudnunk, hogy a vevők mennyiért vennék meg ezt a terméket és ehhez érdemes igazítani a termék végső árát.

Ahhoz, hogy ezt kiszámoljuk a további lépések szükségesek:

  1. Azonosítani, hogy kinek szeretnénk eladni a terméket
  2. Azonosítani, hogy mennyi pénzt képesek fizetni a termékért
  3. Azonosítani, hogy az értékesítendő mennyiség mellett mennyiért lehet eladni az árut (= piaci ár)

A vevők azonosításánál fontos megismerni a vevőnket  és azonosítani, hogy az adott termék pontosan milyen igényt szolgál ki. 


Stand

Hogyan tegyük vonzóvá, figyelemfelkeltővé a standunkat? Mi az , amit semmiképpen ne használjunk és mi az, amit érdemes alkalmazni?

Válasz 1 : A legfontosabb, hogy megtaláljuk, mi az, ami érdekli a VEVŐKET (előzetes kutatással alátámasztva) és ezt tömör formában, lehetőleg grafikus dizájnnal kifejezni (pl fapados járat esetében nagy nyíl -> bónusz 5000 FT). Fontos, hogy a stand jellemezze a céget. Meg kell fogalmaznotok, hogy mi a vállalkozásotok célja, hogy kik vagytok Ti. Érdemes egy séma, stílus alapján kialakítani a termékeket/szolgáltatásokat és a dizájnt. Kell találni egy erős, egyedi motívumot, ami jellemzi a céget, amiről az embereknek  rögtön Ti fogtok az kezükbe jutni  -> Brand építés. (pl.: Victoria's Secret boltok rózsaszín, bourdoir stílusban kialakítva és mindig beparfümözve; Abercrombie üzletek kicsit labirintusszerűen, tompa fényekkel és félmeztelen fiú eladókkal, virágboltok vintage stílusban; Vapiano tágas, fényes, letisztult, olaszos, fiatalos és lendületes; Lindt csoki elegáns, tradicionális, minőségi; Oxygen Wellnes berendezése, pozícionálása az elit részére -  Cutler's az igazi testépítőkre specializálva).

1. Kutatás

2. Az alapján brandépítés

3. Az alapján arculattervezés

4. Ez alapján kialakítani az ajánlatot (mi az, amit adunk)

Válasz 2: Legyen rendezett és gyorsan áttekinthető a stand. Ha valaki ránéz, azonnal meg kell tudnia mondani, hogy mivel foglalkoztok. Ha több terméketek is van, azokat megfelelő módon egymástól elválasztva mutassátok be. A stand színei egyezzenek a logóval, de ne vonják el a figyelmet a termékekről. 


Motiválás és Team

Hogyan tudom motiválni a többieket a csapatban, mikor magunk alatt vagyunk, mert úgy érezzük nem sikerült az, amit terveztünk? Hogyan mondjam el a többieknek az elképzeléseimet, mint ügyvezető? Nem akarok főnökösödni.

Válasz 1:  A kudarc kezelése

A kudarc feldolgozása soha nem könnyű feladat. A kudarc okai között gyakran jelenik meg, hogy hibásan sikerül azonosítani azt a célt, amit a csapat el akar érni, nem a megfelelő eszközökkel próbáltuk elérni a célokat, hiányoztak a szükséges erőforrások, rosszul terveztük meg a projektet, illetve nem szenteltünk kellő időt a cél elérésének. A projektben részt vevők számára további kudarcélményt jelenthet ha úgy érzik
nem vonták be őket kellőképpen a projektbe és nem valósulhattak meg a saját elképzeléseik.

A kudarcélményt tovább fokozza, ha a projekt elején nem tisztáztuk le pontosan mit tekintünk sikernek és mit nem. Emiatt minden projekt kezdetén érdemes letisztázni mikor tekintjük a projektek sikeresnek.

Ennél a pontnál fontos, hogy a projektvezető (itt ügyvezető) konszenzuskereső legyen, hiszen így minden csapattag érezheti hogy a véleményét meghallgatták és beépítették a projektbe (értsd.  “ne nyomj át izomból mindent”, egy projekt sosem főnök – beosztott viszony, hanem különdöző személyek partneri kapcsolata).

A siker kritériumai lehetnek:

  • A projekt profitot termel
  • A projekt egy olyan új terméket állít elő, amely “okosabban” és “hatékonyabban” szolgálja a vevők érdekeit
  • A projekt hozzájárul valamilyen társadalmi célhoz (pl. virtuális oktatási anyag hátrányos helyzetűeknek).
  • A projekt pozitív médiavisszhangot generál.

Mivel ezek a kritériumok projektenként különböznek, ezért nem lehet egy általános listát összeállítani.

Ahhoz, hogy sikeresnek tekinthessünk a projektünket a kritériumok mellé mérhető indikátorokat is fel kell állítani (pl fél év alatt 200.00 Ft profitcél elérése, a pozitív cikk a projektről a helyi újságban stb…).

A kritériumok és az indikátorok felállítása a csapatban az egész projekt alatt csökkentheti a bizonytalanságérzetet és növelheti a siker esélyét, hisz már nemcsak azt tudjuk mi a célunk, hanem tudjuk is mire figyeljünk ha ezt a célt el akarjuk érni.

Természetesen a kudarc 100%-ban így sem
zárható ki. Kudarc esetén érdemes őszintén és tisztán megbeszélni a csapattal a kudarc okait, azonosítani azokat a tényezőket ami miatt a projekt megvalósításában nehézségeitek vannak és ezek alapján dolgozzatok ki megoldási
javaslatokat.

Emellett fontos hangsúlyozni, hogy a
projekt kudarca nem egy –egy ember hozzáállásától függ, ugyanis egy projektet
mindig egy csapat valósít meg, így a felelősség közös.

Végezetül fontos, hogy alapvetően pozitívan álljunk a kihívásokhoz, ugyanis a negatív attitűd demotivál és sikertelenné teszi az egész csapatot.

Kommunikáció

Projektvezetőként az egyik fontos feladatod a konszenzus keresés és moderálás. Fontos nyíltan és őszintén megosztani az elképzeléseidet, de a kritikát el kell fogadni (ha jogos és ésszerű, ezt a csoport többi tagjával vitasd meg).

A konszenzuskeresés fontos tulajdonság, de egy vezetőnek szintén elengedhetetlen, hogy a projekt alatt kiosztott szerepeket számon kérje a csoporton.

Emiatt a projekt vezetésének egyik fontos alappillére a feladatok delegálása (leosztása). Annak érdekében,  hogy ne tűnj túl főnökösködőnek érdemes  a feladatokat és a felelősséget lentebbi vezetői szintre leosztanod (pl. valaki feleljen a pénzügyekért, valaki a marketingért,
valaki az értékesítésért stb.) és hagynod ezeket a vezetőket cselekedni és elégtelen eredmények esetén csak ezeket a vezetőket felelősségre vonnod.

A delegálás azt is biztosítja, hogy nem terheled túl magad és így nem szakadsz szét a különböző feladatok  között.

Minden olyan esetben ha úgy érzed valaki nem teljesíti az elvárt feladatát jogod és kötelességed figyelmeztetni az adott
személyt erre.

Ha továbbra sem képes az elvárt teljesítményt hozni annak két oka lehet:

  • Nem érdekli a feladat: itt próbáld motiválni, de ha nem motiválható meg kell válni tőle
  • Nem képes megbirkózni a feladattal: érdemes
    további segítséget nyújtani neki, akár feladatok további delegálásával, vagy asszisztensek bevonásával. Ha így sem képes ellátni a feladatát akkor az adott
    személy helyére egy alkalmasabb jelöltet kell választani

Logó

Mitől jó egy logó? Hol lehet ellenőrizni, hogy  bárkinek van - e hasonló vagy ugyanolyan logója? Mire kell figyelni a logó tervezésénél?

Válasz 1: A jó logó egyszerű (nem túl bonyolított művészeti alkotás), ami egyedi, könnyen felismerhető és valamilyen módon kapcsolódik a termék / szolgáltatás tárgyához. A tervezésnél a lényeg, hogy ne bonyolítsátok túl, mert így könnyen sokszorosítható és kis méretben is jól mutat, valamint könnyebben is megjegyezhető.

Válasz 2: A logó legyen könnyen megjegyezhető és felismerhető. Színében és formájában álljon közel a vállalkozás céljához, mondanivalójához. Tudatosan válasszatok színt, legyen egy történet mögötte, hogy miért pont ezek a színek vannak a logóban. A forma ne legyen túl bonyolult, akár kicsiben vagy messziről is jól azonosítható és megkülönböztethető legyen.


 Szponzorok

Hogyan érdemes felkeresni a szponzorokat? Hogyan találjuk meg a megfelelő szponzort? Hogyan kezdjünk hozzá? E - mail? Telefon?

Válasz 1 : Szponzorokat érdemes először telefonon megkeresni, amelyben felhívjátok a figyelmüket egy hamarosan küldendő emailre. Az email tartalmazza a vállalkozás bemutatását  és terveit, valamint azt, hogy ez hogyan találkozik a szponzor cég céljaival, üzleti és társadalmi törekvéseivel. Ha a ti céljaitokat össze kell tudnotok párosítani a szponzor cég céljaival. Gyűjtsétek össze a lehető legtöbb információt a szponzor cégről, milyen rendezvényeken vettek részt, milyen társadalmi szerepvállalásuk van, mik az üzleti céljaik. Ebbe kell tudnotok a saját vállalkozásotokat beleilleszteni és erre felhívni a figyelmet a szponzornak küldött  bemutatkozó anyagban.


Tanári kérdések

Hogyan lehet rávenni a kamaszokat, hogy meg merjenek szólítani vadidegeneket? Beszélgetést kezdeményezzenek?

Válasz 1 : Az idegenek megszólításától  jellemzően azért tart annyi ember, mert nem tudják, hogy milyen lesz a fogadtatás. Félnek az elutasítástól, az arroganciától, a lekezeléstől, a visszautasítástól. Mindezen félelmek kezelésére, megszűntetésére kommunikációs tréningekkel kéne felkészíteni a  diákokat, ahol megtanulhatnak bizonyos technikákat, mint például az olyan testtartás, amiben magabiztosságot sugároznak, hangszínnel való játék stb.

Illetve szituációs gyakorlatok segítségével kitapasztalhatják, hogy bizonyos viselkedési formákra ők hogyan reagálnak és hogy mi lenne a helyes reakció. Itt megtanulnák azt is, hogy hogyan alakítsanak ki a személyiségükhöz passzoló, minél frappánsabb és egyedibb retorikát. Hogy csak a vezérvonalát találják ki
annak, hogy mit akarnak majd mondani a megszólítottaknak, de törekedjenek az  egyediségre minden esetben. Ezen kívül pedig szerintem az is fontos lenne, ha az oktató be is mutatná, hogy 'élesben' ezt hogy kell elképzelni. A tréninget pedig izgalmassá lehetne tenni azzal a felhívással, hogy a kamaszok az itt hallottakat akár párkeresés közben is tudni fogják kamatoztatni.

 



Ne habozzatok, tegyétek fel kérdéseiteket a szakértői csapatunknak!

A kérdéseket az alábbi e-mail címre küldhetitek el:

szilagyi.orsolya@ejam.hu